رژیم غذایی مدیترانه ای بهترین رژیم غذایی برای افراد دیابتی

 رژیم غذایی که در آن مصرف گوشت حداقل ومصرف چربیهای مفید مانند روغن زیتون زیاد باشد، برای کاهش وزن و کاهش مقدار قند خون در افراد دیابتی  بسیار موثر است. این یافته ها براساس شواهد بدست آمده از ده سال بررسی حاصل شده است.

رژیم های غذایی کم کربوهیدرات ، رژیم پر پروتئین و رژیم حاوی مقادیر بسیار کم قندهای ساده ی نیز برای افراد دیابتی مفید می باشند. به گفته ی دکتر Ajalaمتخصص دیابت از بیمارستان western Sussexانگلستان، چنانچه به رژیم های مختلف توجه کنید این چهار نوع رژیم در بهبود جنبه های مختلف دیابت بسیار موثرند.

 بیش از 24 میلیون نفر در آمریکا به دیابت نوع 2 مبتلا می باشند . افراد مبتلا به دیابت قادر به ذخیره ی قند در سلولهای خود بطور موثر نیستند، درنتیجه مقدار قند در خون بطور خطرناکی  افزایش می یابد . تغییرات شیوه ی زندگی نظیر کاهش وزن و کاستن از کالری دریافتی می تواند درکنترل مقدار قند خون وکاهش خطر ابتلا به عوارض این بیماری موثر باشد، اما تاکنون بخوبی مشخص نشده است که کدام رژیم غذایی بهتر عمل می کند.

دکترAjalaوهمکارانش نتایج 20 تحقیق را با هم مقایسه نمودند تا تأثیر هفت رژیم مشهور را بر بالغین مبتلا به دیابت بررسی کنند.

رژیم های مدیترانه ای ، رژیم های کم کربوهیدرات ، رژیم های پر پروتئین ، رژیم هایی با ایندکس گلایسمی پایین  (که در آنها غذاها بر اساس سرعت تبدیل کربوهیدرات ها به قند طبقه بندی می شوند) همگی  مقدار قندخون افراد را پایین آورند.

 بعد از دنبال کردن رژیم های فوق حداقل به مدت 6 ماه ، افرادی که تحت رژیم مدیترانه ای  بودند بطور متوسط 2 کیلوگرم از وزنشان کاسته شده بود، درحالیکه در هیچکدام از رژیم های دیگر  چنین تأثیر چشمگیری بر وزن مشاهده نشد.نتایج این بررسی ها در مجله ی the American journal of clinical Nutritionمنتشر گردید.

 دکتر Ajalaمی گوید:در مورد رژیم غذایی مدیترانه ای کاملاً متعجب شدیم زیرا قبلاً تصور می کردیم که رژیم غذایی کم کربوهیدرات برای کاهش وزن بهترین رژیم است، اما بنظر می رسد رژیم مدیترانه ای رژیم بهتری است. در رژیم غذایی به سبک مدیترانه ای بر مصرف میوه جات، سبزیجات، حبوبات، غلات ، ماهی همراه با روغن زیتون ومواد گیاهی به جای کره و نمک  تاکید می شود . در این رژیم چربیهای اشباع که از مصرف گوشت قرمز ومحصولات لبنی بدست  می آیند کمتر از 8 درصد کالری مصرفی را در بر می گیرد.

سایر تحقیقات ارتباط  رژیم های غذایی مدیترانه ای را با کاهش خطر ابتلا به سرطان ، بیماری آلزایمر، بیماری پارکینسون و مرگ بر اثر حمله ی قلبی نشان می دهد . براساس بررسی های انجام شده دراین تحقیق رژیمهای گیاهخواری یا رژیم های حاوی فیبر زیاد در  کاهش وزن موثر هستند و ممکن است به بهبود کنترل قندخون  کمک نمایند.

علاوه بر این رژیم های کم کربوهیدرات ، دارای نمایه ی گلایسمی پایین و رژیم های مدیترانه ای همگی سبب افزایش مارکرهای سلامت قلبی – کلسترول خوب - به میزان 4 تا 10 درصد  وکاهش تری گلیسرید تا 9 درصد می گردد.

Katherine zeratsky  متخصص تغذیه از کلینیک Mayoمیگوید: کاهش وزن از اهمیت خاصی برخوردار است اما کیفیت تغذیه نیز بسیار مهم است . کنترل سایز مجاز مصرف هر نوع ماده ی غذایی و تحمل رعایت رژیم غذایی در اجزاء بسیار مهم رژیم غذایی برای افراد دیابتی است.

بنظر zeratsky رعایت رژیم غذایی مدیترانه ای آسانتر از رژیم های کم کربوهیدرات و پر پروتئین است. او می افزاید: ما باید از فاز مصرف کم چربی که در دهه ی 1990 رایج بود به فاز مصرف چربیهای مفید تغییر رویه دهیم. روغن زیتون غذاها را  خوش طعم می کند و سبب کاهش اشتها در وعده ی بعدی می شود. اما رژیم غذایی مدیترانه ای  تنها راه کاهش وزن و بهبود سلامت قلب نیست . نکته ی قابل توجه رعایت تعادل در مصرف میوه جات ، سبزیجات  و حفظ مقدار صحیح هر ماده ی غذایی و مشورت با پزشک قبل از هر تغییری در رژیم غذایی است. رژیم مدیترانه ای تنها مصرف روغن زیتون با سالاد نیست . رعایت اصول رژیم دیابتی یکی از اصولی ترین روشهای رسیدن به وزن متعادل و بهبود کنترل قندخون است .

منبع: American journal of clinical Nutrition, january30,2013